Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
sesiuni:memory:2 [2013/07/08 11:41]
asendroiu [Tasks]
sesiuni:memory:2 [2013/07/09 16:07]
asendroiu [Virtual Memory. Stack]
Line 1: Line 1:
 += Virtual Memory. Stack =
 +* [[sesiuni:​memory:​| Back to workshop]]
 +* {{:​sesiuni:​memory:​session-02.pdf|Download slides}}
 +* {{:​sesiuni:​memory:​session-02-tasks.zip|Download tasks}}
 +
 +<​html>​
 +<​center>​
 +<iframe src="​http://​docs.google.com/​viewer?​url=http://​workshop.rosedu.org/​2013/​_media/​sesiuni/​memory/​session-02.pdf&​embedded=true&​time=0"​ width="​600"​ height="​470" ​  ​style="​border:​ none;"></​iframe>​
 +</​center>​
 +</​html>​
 = Tasks = = Tasks =
 +
 +Rulați ''​make''​ pentru a compila sursele din directorul session-02-tasks.
 +
 +== Memoria Virtuală. Spațiul de adresă ==
   - Formatul ELF   - Formatul ELF
-    * Compilati programul adr_space.c. ​Folosiți utilitarul readelf pentru a afisa informații despre secțiunile executabilului adr_space. (Hint: man readelf, search: sections) +    * Folosiți utilitarul ​''​readelf'' ​pentru a afisa informații despre secțiunile executabilului ​''​adr_space''​. (Hint: man readelf, search: sections) 
-    * Identificați secțiunile .text, .rodata, .data și .bss. Observați diferențele în coloana Type între .bss și .data. Ce înseamnă ele?+    * Identificați secțiunile ​''​.text''​''​.rodata''​''​.data'' ​și ''​.bss''​. Observați diferențele în coloana ​''​Type'' ​între ​''​.bss'' ​și ''​.data''​. Ce înseamnă ele?
   - Secțiunile unui executabil   - Secțiunile unui executabil
-    * Urmăriți declarațiile de variabile din fișierul adr_space.c. Determinați secțiunea în care a fost plasată fiecare variabilă. În acest scop folosiți objdump. (Hint: objdump -t) +    * Urmăriți declarațiile de variabile din fișierul ​''​adr_space.c''​. Determinați secțiunea în care a fost plasată fiecare variabilă. În acest scop folosiți ​''​objdump''​. (Hint: objdump -t) 
-    * Verificați că dimensiunea fiecărei variabile (a 5-a coloană din output-ul lui objdump) corespunde cu declarația corespunzătoare din fișierul adr_space.c. +    * Verificați că dimensiunea fiecărei variabile (a 5-a coloană din output-ul lui ''​objdump''​) corespunde cu declarația corespunzătoare din fișierul ​''​adr_space.c''​
-    * De ce dimensiunea lui string2 este doar 4? Folosiți readelf pentru a afișa tot conținutul secțiunii .data (Hint: readelf -x). De ce lipsește conținutul variabilei string2. +    * De ce dimensiunea lui ''​string2'' ​este doar 4? Folosiți ​''​readelf'' ​pentru a afișa tot conținutul secțiunii ​''​.data'' ​(Hint: readelf -x). De ce lipsește conținutul variabilei ​''​string2''?​ 
-    * Folosiți readelf pentru a căuta secțiunea în care este conținutul variabilei string2. Cum explicați?+    * Folosiți ​''​readelf'' ​pentru a căuta secțiunea în care este conținutul variabilei string2. Cum explicați?
   - Layout-ul procesului în memorie   - Layout-ul procesului în memorie
-    * Rulați executabilul adr_space. Folosiți pmap pentru a afișa zonele de memorie mapate. Câte din zonele afișate de pmap sunt asociate executabilului adr_space?​ +    * Rulați executabilul ​''​adr_space''​. Folosiți ​''​pmap'' ​pentru a afișa zonele de memorie mapate. Câte din zonele afișate de pmap sunt asociate executabilului ​''​adr_space''​Identificați stiva și heap-ul. 
-    * Ne propunem să determinăm pentru fiecare din secțiunile .text, .rodata, .data și .bss în ce zonă de memorie au fost încărcate. Folosiți coloana Addr din output-ul lui readelf de la punctul 1 pentru a asocia fiecare din aceste secțiuni într-o zonă de memorie din cele afișate de pmap.+    * Ne propunem să determinăm pentru fiecare din secțiunile ​''​.text''​''​.rodata''​''​.data'' ​și ''​.bss'' ​în ce zonă de memorie au fost încărcate. Folosiți coloana ​''​Addr'' ​din output-ul lui readelf de la punctul 1 pentru a asocia fiecare din aceste secțiuni într-o zonă de memorie din cele afișate de pmap.
     * Cum a știut sistemul de operare să creeze cele 3 zone de memorie?     * Cum a știut sistemul de operare să creeze cele 3 zone de memorie?
         *  Secțiunile conțin doar informații "​statice",​ care ne ajută să ne organizăm mai bine executabilul. Când un executabil este rulat, însă, se folosesc alte informații din fișierul ELF pentru a stabili ce zone de memorie se creează. Aceste informații se numesc "​Program headers"​ sau "​Segmente"​. ​         *  Secțiunile conțin doar informații "​statice",​ care ne ajută să ne organizăm mai bine executabilul. Când un executabil este rulat, însă, se folosesc alte informații din fișierul ELF pentru a stabili ce zone de memorie se creează. Aceste informații se numesc "​Program headers"​ sau "​Segmente"​. ​
-        * Afișați segmentele din fișierul adr_space, folosind readelf. Doar segmentele marcate cu "​LOAD"​ vor fi încărcate în memorie. Corespund adresele acestor segmente cu output-ul lui pmap? +        * Afișați segmentele din fișierul ​''​adr_space''​, folosind ​''​readelf''​. Doar segmentele marcate cu "​LOAD"​ vor fi încărcate în memorie. Corespund adresele acestor segmente cu output-ul lui pmap? 
-  - Stiva+ 
 +== Stiva == 
 +  - Rulați programul ''​return_array''​. De ce nu funcționează?​ Corectați programul astfel încât să funcționeze corect. 
 +  - Rulați programul ''​params''​. Cum explicați comportamentul?​ 
 +  - Rulați programul ''​stackframe''​. Programul realizează apelurile de funcții ''​main''​ -> ''​f''​ -> ''​g''​. Funcția g afișează conținutul stivei. Identificați frame-urile corespunzătoare funcțiilor ''​main'',​ ''​f''​ și ''​g''​. Care sunt adresele de return? Folosiți utilitarul ''​addr2line''​ pentru a verifica faptul că adresa de return este într-adevăr imediat după apelul funcției. 
 + 
 +== GDB == 
 +  - Rulați programul ''​bug''​. Vom folosi GDB pentru a identifica motivul erorii. 
 + 
 +<​code>​ 
 +gdb ./bug 
 +</​code>​ 
 + 
 +<​code>​ 
 +(gdb) run 
 +</​code>​ 
 + 
 +Programul se va opri la linia care a cauzat accesul invalid. Pentru a afișa valorile variabilelor folosim comanda ''​print''​. 
 + 
 +După ce am identificat ce variabilă are o valoare nevalidă vrem să aflăm motivul pentru care a ajuns așa. Folosiți comanda ''​backtrace''​ pentru a afișa stiva de apeluri. 
 + 
 +<​code>​ 
 +(gdb) backtrace 
 +#0  0x0804846a in initialize (entries=0x0,​ num=5) at bug.c:15 
 +#1  0x080484c5 in allocate (n=5) at bug.c:31 
 +#2  0x080484df in main () at bug.c:41 
 +</​code>​ 
 + 
 +Folosiți comanda ''​frame''​ pentru a vă muta în cadrul unui alt frame din stiva de apeluri 
 +<​code>​ 
 +(gdb) frame 1 
 +#1  0x080484c5 in allocate (n=5) at bug.c:31 
 +31 initialize(w,​ n); 
 +</​code>​
  
-=== Fun ===+Verificați valorile cu care a fost apelată funcția ''​initialize''​. De unde provin aceste valori? Folosiți comanda ''​list''​ pentru a afișa codul sursă din jurul liniei curente. Investigați celelalte variabile din funcție și identificați sursa problemei. 
 +== Fun ==
   - Sunt informațiile despre secțiuni absolut necesare? Analizați programul elf_magic. Câte secțiuni conține programul? Câte segmente conține programul? Credeți că programul va rula?   - Sunt informațiile despre secțiuni absolut necesare? Analizați programul elf_magic. Câte secțiuni conține programul? Câte segmente conține programul? Credeți că programul va rula?
  
sesiuni/memory/2.txt · Last modified: 2013/07/09 16:07 by asendroiu